Thursday 19 May 2016

Berniaga Kuih Pintal Bilis


Aku tak tahu kuih pintal bilis berasal daripada mana. Tetapi di kampung aku, banyak rumah yang buat business kuih pintal bilis ini. Di sebelah belakang rumah aku ada kilang kecil yang membuat perusahan ini.

Kuih pintal bilis ini memang sedap, bagi orang yang tak ada gigi semestinya ada masalah sikit. Ikan bilis dipintal dengan adunan tepung dan digoreng. Semasa menggoreng, baunya sahaja sudah menyelerakan, hendak pula semasa bulan puasa di siang hari.

Sekarang ini pengusaha-pengusaha kuih pintal bilis sudah mula sibuk menerima tempahan. Ada pengusaha yang sudah pun menolak tempahan kerana banyak sangat tempahan yang diterima. Takut-takut kalau tak sempat nak buat nanti.

Kuih pintal bilis ini sangat sesuai dihidang pada hari raya kerana ia berperanan sebagai kuih untuk kunyah-kunyah. Lebih kurang serupa juga kita makan kacang pada hari raya. Kalau kita makan sambil bersembang-sembang pun ia tak akan tersembur keluar dari mulut kita, tidak macam kuih raya yang lain.

Kuih ini nampak saja mudah, tetapi nak buatnya memang susah. Nak pintal adunan tepung ke badan ikan bilis itu pun sudah makan masa. Bukan semua orang boleh buat kuih pintal bilis ini, patutlah harganya tinggi. Harganya boleh mencecah melebihi RM 30 untuk satu kilo. Kalau jual secara online aku rasa lagi tinggi harganya.

Setahu aku kuih pintal bilis ini ada dua rasa, satu rasa gebu dan rangup dan satu lagi rasa keras sedikit dan ranggup. Kedua-duanya memang sedap. Bagi aku, rasa gebu dan rangup lebih sesuai dengan gigi aku yang banyak sudah hilang, cuma tunggu nak buat gigi palsu sahaja.

Aku rasa kalau kita nak buat business kuih pintal bilis pun bagus juga. Nak mulakan business ini pun tidaklah guna banyak duit, cuma beli beberapa peralatan atau mesin yang tidak makan modal sehingga beribu-ribu ringgit. Hanya dengan modal dalam ratusan ringgit kita mampu memulakan perniagaan ini.

Aku rasakan perniagaan ini ada potensi memandangkan  bukan semua orang mampu buat kuih ini. Permintaan banyak tetapi pengeluarannya tidak mencukupi. Kalau kita sudah mula mendapat pasaran, ini bermakna kita boleh dijadikan projek ini sebagai satu harapan untuk buat duit.



EmoticonEmoticon