Tuesday 24 May 2016

Sehari Dalam Hidup Sebagai Runner


Kami ( aku dan isteri ) memang kaki pakai kereta lama, sudah berapa biji kereta dalam dua tahun kami beli, pakai dan sebiji dua kereta kami jual sahaja di kedai besi buruk timbang kilo. 

Apa nak buat, sememangnya kami tak mampu pakai kereta baru. Tak apalah, janji kami tidak berhutang dan tidak pening bila sahaja hujung bulan. Kalau dah tak mampu bayar ansuran bulanan, tunggu repossessorlah nampaknya.

Oleh kerana kami selalu beli dan jual kereta lama untuk sendiri, dan nak save bajet segala urusan tukar hak mlilk, puspakom, insuran dan JPJ dan segalanya kami buat sendiri. Ini sudah jadi kebiasaan kepada kami. Kami buat segala urusan, janji bajet tak lari.

Kelmarin, seorang kawan aku telah membeli sebuah kereta second hand dan ingin membuat pindah milik keretanya. Kami diminta menolongnya untuk menguruskan pindah milik itu. Isteri aku bersetuju sahaja untuk menolong kerana ia suka sangat membuat kerja-kerja macam ini.

Kami tidak pernah mengambil upah membuat urusan pindah milik kereta tetapi untuk cuba apa salahnya, lagi pun masuk duit siapa tak mahu. Hari itu pula memang kami ada masa sedikit kerana tidak berniaga soya, cuaca pun kurang elok.

Pagi dalam pukul 7.30 kami sudah sampai di PUSPAKOM dan terus buat booking pemereksaan. Kami bernasib dapat buat pemereksaan itu pada hari itu juga pukul 2.30 petang.

Buat pemereksaan hanya makan masa lebih kurang 1 jam dan bayaran dikenakan sebanyak RM 31. Selepas itu kami bergegas pula ke JPJ untuk buat pemindahan hak milik kereta. Kawan aku sudah pun berada disana kerana ia perlu sain segala dokumen. Bayaran pindah milik dikenakan sebanyak RM 100.

Selesai kerja di JPJ kami bergegas pula ke pejabat insuran dan urusan di situ hanya mengambil masa lebih kurang 45 minit. Insuran di kenakan bayaran sebanyak RM 324. Nasib baiklah hari itu tidak banyak pelanggan yang datang.

Untuk selesaikan kerja terakhir kami, kami terus sahaja ke POS Malaysia, kami tidak ke JPJ kerana pejabat pos lebih dekat dengan tempat insuran yang kami buat urusan. Selesai sahaja buat road tax di pejabat pos dengan bayaran RM 90, maka selesailah kerja kami sebagai runner membuat pindah milik kereta.

Sebagai runner kami dibayar upah sebanyak RM 150. Ada orang mengenakan bayaran sebanyak RM 100 untuk membawa kereta pelanggan buat pemereksaan sahaja. Kami buat kesemuanya dengan harga upah RM 150. Apa pun servis mestilah kena tip top baru pelanggan percaya.

Untuk peringatan, kalau kita mampu buat itu semua, buatlah sendiri lebih baik dan dapat jimat bajet. Kalau duit tu dah banyak sangat carilah runner untuk buat semua, juga tidak salah.

Buat sendiri -- RM 445.00

Menggunakan runner - RM 595.00


EmoticonEmoticon