Wednesday 23 November 2016

Taman Rekreasi Terbaru Ujana Peremba Di Alor Setar

Nama taman riadah terbaru ini ialah Ujana Peremba. Taman riadah ini belum lagi di buka secara rasminya namun pengunjung sentiasa ramai dengan gelagat masing-masing.

Taman riadah Ujana Peremba ini terletak di tempat yang juga namanya Peremba di sekitar Taman Samudera. Jauhnya dari dari Bandaraya Alor Setar hanyalah lebih kurang 2 kilometer.

Pasarana yang ada dan terdapat di taman ini termasuk tempat berjalan kaki dan berjogging. Beberapa tempat permainan kanak-kanak, beberapa tempat untuk bersenam.

Aktiviti sambil beriadah sudah menjadi kebiasaan di sini seperti bermain badminton dan sepak takraw bulatan. Ada yang berkasut roda, berbasikal dan ada yang bermain kereta mini.

Aku tidak tahu luas sebenar kawasan ini Ujana Peremba ini, tetapi ia memang nampak luas sekali tambah pula kawasan ini berkesinambungan dengan Mini Stadium Bandaraya yang mempunyai 2 padang.

Di salah satu padang inilah juara Piala Malaysia 2016 iaitu pasukan Kedah membuat latihan harian mereka.

Adanya taman riadah Ujana Peremba ini, maka nampak jugalah peluang-peluang untuk sesetengah orang mencari rezeki dengan menjual minuman dan makanan. Ada yang membuat sewa pakai kasut roda dan kereta mini. 

Suasana di sini nampak begitu muhibbah sekali. Semua kaum ada di sini. Kesemuanya datang untuk beriadah. Dari kanak-kanak kecil sampailah ke orang dewasa dan sehingga yang berusia emas.

Bagi mereka yang beriadah di sini, jika terasa lapar mereka tidak perlu risau kerana ada penjaja yang menjual minuman dan makanan snack di sini. Bersebelahanya juga ada ada medan selera dengan bebagai jenis makanan ada jual di sini.

Taman riadah Ujana Peremba ini telah menghidupkan kawasan ini dengan aktivi beriadah baik di waktu pagi mahupun di sebelah petang, sekali gus menampakan kecerian dan suasana muhibah penduduk di sini yang berbilang kaum.



ANDA PILIH SAHAJA KASUT JOGGING DI SINI
   





EmoticonEmoticon