Tuesday 15 September 2015

Kalau Nak Berniaga Goreng Pisang Rangup

Kali ini aku ingin berkongsi maklumat dengan sesiapa sahaja yang ingin berniaga goreng pisang rangup. Berniaga goreng pisang juga mampu memberi kita pendapatan lumayan jika berniaga di tempat yang strategik dan juga kena gaya dengan resepinya.

Aku dapat resepi ini dari seorang makcik. Dia pernah menjual goreng pisang dan jualannya memang laris. Dengan menjual goreng pisang inilah makcik ini membesarkan anak-anaknya.

Kini makcik ini tidak lagi menjual goreng pisang kerana anak-anaknya tidak mahu lagi ia berniaga. Resepi ini diberikan kepada aku dengan penuh ikhlas dan aku juga rasakan lebih baik aku kongsikan bersama siapa sahaja yang inginkannya dengan penuh ikhlas juga.

Resepinya:

-- Tepung beras -- 1/2 kilogram -- brand bunga

-- Tepung ubi -- 2 sudu besar

-- Tepung kacang -- 2 sudu besar tepung kacang

-- Air kapur ( kapur yang boleh dimakan -- kapur sireh ) yang direndam, ambil bahagian jernih -- Mengikut kepekatan

Caranya:

Campurkan kesemua bahan dan kacau sehingga sebati. Celupkan pisang yang sudah dipotong dan masukkan kedalam kuali yang berisikan minyak kelapa panas.

Aku tidak menjamin yang resepi ini akan menjadi. Mengikut pengalaman yang aku sendiri membuatnya, ia rangup, sedap dan memberi kerak yang rangup boleh dimakan begitu sahaja. Rangupnya juga dapat bertahan lama. Resepi ini sesuai juga digunakan untuk menggoreng ubi keledek. Silalah mencubanya, moga ia menjadi.



1 comments so far

Bole saya tau tepung kacang tu tepung ape ye?


EmoticonEmoticon