Tuesday 15 September 2015

Nak Berniaga Tak Perlu Pinjam Dari Ah Long

Kalau kita hendak berniaga tak perlulah pinjam dari Ah Long. Ah Long pun sekarang ini sudah pandai memilih, bagi orang tak ada gerai ke, tak ada apa ke susah nak dapat pinjam. Aku dulu pun macam tu, aku contact Ah Long, dia tanya tempat aku berniaga, aku jawab di rumah langsung ia tak datang.

Selang beberapa bulan aku sudah pun ada tempat berniaga, si Ah Long yang sama berhenti depan gerai aku dan selamba sahaja bertanya samada aku mahu pinjam atau tidak. Aku pun memang tak perlu Ah Long lagi kerana aku sudah ada modal.

Kenapa kita mesti pinjam dari Ah Long ? Kita ada banyak tempat seperti Tekun, Amanah Ikhtiar atau mana-mana pusat pusat mikro kredit untuk  kita mengadu hal untuk mendapatkan modal jika kita ingin berniaga. Cuma bezanya satu sahaja, Ah Long boleh beri pinjam wang secepat mungkin. Yang lain-lainnya hendaklah mengikut prosedure.

Jika kita hendak pinjam dari Amanah Ikhtiar contohnya, kita hendaklah mengikut caranya. Masuk sebagai peserta dalam kumpulan, menghadiri mesyuarat setiap minggu, berikrar dan macam-macam lagilah yang perlu kita lakukan semata-mata untuk dapat pinjaman wang.

Pinjam dengan Ah Long ada juga syaratnya tetapi tidaklah bertulis. Yang perlu kita tahu, syarat dari Ah Long hanyalah satu sahaja, kalau tak bayar tunggulah malapetaka yang datang, faham-faham sahajalah. Dalam celah-celah itu, ramai juga kawan-kawan aku lebih menyokong Ah Long dari badan-badan peminjam seperti Amanah Ikhtiar dan lain-lainnya.

Kenapa ramai sangat orang kita pinjam duit dari Ah Long ? Inilah jawapannya, mudah dapat, tidak banyak kerenah dan cepat. Apakah pinjaman dari badan-badan seperti Tekun atau Amanah Ikhtiar tidak senang dan semudah Ah Long ? Semua orang tahu pinjam dari Ah Long memang berisiko tinggi dan kenapa masih ramai lagi yang masih meminjam.

Aku rasa pihak tertentu perlu kaji dengan lebih mendalam lagi tentang perkara ini. Bagi aku Tekun atau Amanah Ikhtiar belum lagi dapat mengambil tempat Ah Long dari segi pinjaman cepat dan mudah. Pihak tertentu juga perlu mencari jalan dan cara terbaik untuk mengikat orang kita dari terlibat dengan Ah Long.


EmoticonEmoticon