Monday 4 April 2016

Cari Jalan Keluar Dari Kemiskinan


Apakah kemiskinan itu sebenarnya? Kemiskinan itu sebenarnya sangat subjektif. Ada orang tidak ada rumah, sakit, tidak ada pendapatan dan mengharapkan bantuan. 

Ada orang bergaji tinggi, hutang terlalu banyak hinggakan hendak menyara anak bersekolah pun susah sekali. Bukan setakat itu, makan pakai dan lain-lain keperluan susah hendak dipenuhi.

Ada juga peminta sedekah yang kaya walaupun dirinya nampak miskin. Ada juga orang berada jatuh miskin kerana menagih dadah.

Ada juga orang berpelajaran tinggi, kemudian buat business dan lingkup, bertaraf muflis dan susah mendapat perkerjaan dan akhir sekali menerima bantuan sana sini dan seterusnya berdaftar dengan e-kasih.

Ada orang berniaga maju, mempunyai keluarga bahagia, tiba-tiba jatuh sakit dan akhirnya jadi miskin. Ada orang yang ibu bapa yang memang miskin dan teruskan kehidupan mereka menjadi miskin.

Walaupun apa keadaan miskin sekali pun, kita tidak boleh biarkan keadaan ini berlarutan dan berpanjangan. Kita mestilah sedar yang kita kini miskin dan cubalah lari dari kepompong kemiskinan.

Kesedaran adalah langkah pertama untuk kita mengubah haluan hidup kita. Langkah kedua, kita mestilah cari jalan keluarnya pula. Dan kita kenalah berusaha untuk keluar dari kepompong tersebut.

Kita juga kena tahu dan sedar kedudukan kita dalam kemiskinan itu. Kita juga kena sedar bukan semua orang miskin dapat keluar dari kepompong kemiskinan.
Di kalangan miskin yang tegar, jangankan keluar dari kepompong kemiskinan, makan pun tidak menentu dan mengharapkan bantuan dari orang lain.

Ada orang miskin yang boleh berjalan kaki, ada basikal, motorsikal dan ada yang mempunyai kereta, mereka ini adalah golongan yang boleh bangkit semula jika diberi bantuan atau pertolongan.

Golongan miskin banyak yang mampu bangkit semula. Beri sahaja bantuan dan dorongan kepada mereka, dan mereka mampu bangkit dan memulakan penghidupan baru dengan bekerja atau pun berniaga.

Banyak di kalangan orang miskin yang sudah berjaya, sekurang-kurangnya mereka keluar dari kepompong kemiskinan.



EmoticonEmoticon