Thursday 31 March 2016

Dapat Cuti Lagi Kerana Cuaca

Memang seronok murid-murid sekolah di Kedah dan Perlis, depa dapat cuti lagi. Cuaca pun sudah sampai 37 darjah celcius. Cuti kali yang kedua.

Dua tiga hari lepas hujan turun di kawasan Alor Setar sebelah malam. Aku ingatkan ia akan terus hujan lagi, tapi nampaknya ia kembali panas. Cuaca sekarang memang tak menentu.

Kita semua tahu yang keadaan panas berhaba belum lagi habis dan memang terasa lagi panas bahangnya. Kalau tidak masakan sekolah bercuti lagi hari ini.

Kanak-kanak pun janganlah terlalu berseronok sangat, janganlah bermain hingga tak ingat diri, kita masih lagi dalam keadaan cuaca berhaba membimbangkan dan macam-macam boleh terjadi.

Kita sebagai ibu bapa pun kenalah memberi perhatian juga terhadap anak-anak kita. Kalau terjadi sesuatu, kita juga yang akan susah nanti.

Pemilik kereta juga perlu juga berhati-hati, selain membuka tingkap 30% untuk mengelakkan dari terlampau panas akibat haba, keadaan sekeling juga mesti diambil kira. Masa inilah segala kejadian boleh berlaku terhadap kereta kita.

Janganlah kita simpan barang-barang berharga dalam kereta. Menyimpan barangan berharga dalam kereta boleh menarik perhatian pencuri untuk melakukan sesuatu.

Dalam keadaan cuaca sebegini, sepertimana yang selalu di war-warkan di tv, stroke haba mungkin berlaku dan kita hendaklah memberi peringatan pada diri kita. Apa yang dipesankan di tv itu janganlah diabaikan.

Janganlah kita ambil ringan sangat dengan keadaan cuaca panas berhaba yang berlaku di negara kita. Kita mestilah berjaga-jaga, bukan untuk orang lain tetapi untuk diri kita dan keluarga.






EmoticonEmoticon