Sunday 10 April 2016

Jangan Kena Scam Dengan Money Game


Tiga bulan lepas, ada seorang kawan lama aku si A ajak aku masuk satu skim, katanya selepas register dan masukkan duit, tunggu minggu depan aku akan mula dapat imbuhan hingga beberapa minggu seterusnya.

Selang beberapa hari seorang lagi kawan aku si B talipon dan mengajak aku masuk skim yang sama juga. Katanya ini kali memang kita boleh buat duit. Aku seperti biasa sajalah, tak mau nak bangkang, nanti kecik hati kawan pula.

Baru-baru ini, kawan aku yang pertama si A itu singgah di gerai aku.  Aku tanya dia macam mana tentang skim yang dia ajak aku masuk tempuh hari, berapa banyak dah yang dia dapat. Dia diam sahaja ,angguk tidak,jawab apa pun tidak. Aku pun diam, malas nak potong angin dia. Nanti jadi panjang cerita.

Aku tahu member-member aku ni sudah kena scam. Depa sudah kena tipu. Member-member aku ni semuanya gang-gang pencen, duit pun ada dan anak-anak semua dah lepas. Daripada duduk saja dan tak tau nak buat apa lebih baik depa melabur. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

Selama yang aku dok tengok member-member aku yang melabur dengan skim-skim yang macam ni, kebanyakannya beruntungkan batu, ia itu tenggelam. Aku bukan tak kesian dekat kawan-kawan macam ni, tapi aku dah malas nak nasihat. Mereka ini semua memang kaki pandai cakap.

Nak kata depa ni bodoh, tidak juga. Ada yang buat business, ada yang pencen technician dan banyak yang pencen cikgu. Tapi dalam hal skim-skim macam ni depa selalu terkena jerangkap. Bukan jerangkap samar, tetapi jerangkap yang terang-terang menipu.

Hari itu, aku sedang asyik menjual soya, tiba-tiba muncul seorang wanita, boleh tahan juga penampilannya. Ajak aku masuk satu skim, katanya skim ini memang boleh buat duit. Skim ini berasaskan forex trading, tetapi cara tradenya menggunakan binari. Statement budak perempuan ni membuatkan aku terbingung buat seketika.  

Setahu aku mana ada buat trade forex guna binari. Kalau nak trade forex trade saja terus dengan broker. Lagi pun bukan senang nak buat dengan forex trading, kita kena betul-betul  bagus baru boleh buat duit. Kalau orang lain buat duit untuk kita bukan senang nak bagi untung tiap-tiap minggu. Depa bukan broker.

Kalau aku nak buat trade forex aku akan buat sendiri, tak payah pakai depa. Kalau untung ke, rugi ke nanti aku yang tanggung. Lebih baik buat sendiri daripad kena ' con ' tak tentu pasal.

Yang aku hairan, mengapa skim-skim sebegini dibiarkan saja berkeliaran atau lambat sangat diambil tindakan sedangkan jika kita nak trade forex dikatakan haram. Sekarang ini sudah banyak broker forex menjalankan forex trading secara islamik dan mengikut syariah.


EmoticonEmoticon