Thursday 19 November 2015

Berniaga Berdekatan Kawasan Sekolah Menguntungkan


Menjaja di kawasan sekolah sudah menjadi satu trend dan juga menguntungkan. Bagi penjaja yang mendapat peluang berniaga di tempat sebegini sepatutnya bersyukur. Bukan semua penjaja dapat berniaga di kawasan sebegini.

Apa yang aku lihat di kawasan tempat aku tinggal, kawasan sekolah rendah menjadi tumpuan penjaja menjual barangnan mereka. Ada yang jual ice cream, minuman, makanan seperti burger, bihun, mee dan juga nasi. Kebanyakan harga di sini amat berpatutan.

Pasaran di kawasan sini memang baik. Penjaja berpeluang menjual barangan mereka ketika balik sekolah. Inlah waktu puncak mereka ia itu sekitar pukul 1.20 tengahari sampailah ke waktu pelajar Kafa masuk kelas ugama untuk sesi petang ia itu sekitar pukul 2.30 petang.

Pelajar sekolah rendah tidak banyak kerenah, apa yang dijual itulah yang dimakan dan diminum. Makanan dan minuman hendaklah bersih dan jauhilah dari makanan yang mudah memudaratkan pelajar. Janganlah menjual makanan yang kita sendiri tidak tahu samada ianya halal ataupun tidak.







EmoticonEmoticon