Tuesday 17 November 2015

Ibu Bapa Petunjuk Jalan

Keputusan UPSR telah pun keluar hari ini. Ada yang gembira, ada yang berduka dan ada yang selamba. Bergitulah senario yang dapat kita lihat apabila keluarnya keputusan pepereksaan besar-besar seperti STPM, SPM, PT3 mahupun UPSR.

Keputusan UPSR kali in menunjukkan peningkatan. Jumlah pelajar yang mendapat 5A melebihi jumlah tahun lepas. Bagi kebanyakan pelajar yang mendapat 5A dan 4A mahupun yang mendapat 3A mungkin dapat membayangkan halatuju mereka masing-masing.

Bagi yang kurang daripada itu ikut sahaja kemana yang diarah. Lepas itu barulah membuat tindakan apa yang patut untuk kebaikan masing-masing. Bagi mereka-mereka ini, ibu bapa atau penjaga memainkan peranan yang amat penting.

Tugas ibu bapa pula menunjukan jalan kepada anak-anak mereka apa yang patut dan yang tidak patut dibuat. Merekalah yang perlu menunjukan arah kepada anak-anak mereka. Mereka lebih dahulu makan garam, tunjuklah kepada anak-anak supaya mereka tidak terpesong nanti.

Ibu bapa adalah orang yang dapat memberi kesedaran kepada anak-anak. Anak-anak perlu disedarkan bahawa hidup ini bukan mudah tanpa pelajaran. Manusia yang tidak ada ilmu amat sukar untuk maju dalam zaman yang serba canggih ini. Pengetahuan dan pengalaman amat penting dalam hidup.







EmoticonEmoticon