Thursday 5 May 2016

Bersedia Untuk Berniaga Di Bulan Ramadhan

Bulan Ramadhan sudah tak lama akan tiba. Bagi kaum peniaga kecil-kecilan, ada yang sudah menempah tempat di pasar-pasar ramadhan di kawasan masing-masing. Begitu juga aku, pun tak ketinggalan.

Aku rasa masing-masing sudah ada idea bisnes apa yang nak dibuat, bagi aku seperti biasa. Bisnes aku tetap seperti perniagaan harian aku, berniaga air soya dan tau fu fah. Masa bulan puasa ada ramai peminat soya. Macam itulah setiap tahun, aku tidak pernah ketinggalan menjual soya.

Setiap tahun pada bulan Ramadhan orang kita banyak yang berniaga. Yang tak pernah berniaga pun akan cuba berniaga. Maklum sajalah rezeki di bulan puasa selalunya bertambah, berniaga apa pun laku, jangan berniaga yang bukan-bukan sudahlah.

Bulan puasa ni kita akan nampak betapa kalut dan sibuknya  orang berniaga makanan terutamanya di pasar-pasar ramadhan. Makanan yang kita tak pernah jumpa pun akan kita akan nampak. Jangankan makanan air minuman pun sudah ada bermacam-macam jenis.

Bulan puasa bagi orang islam adalah bulan kita menumpukan kepada ibadah. Disamping ibadah, kita juga perlu pulun mencari duit lebih bagi menambah pendapatan. Bila lepas raya nanti taklah teruk sangat kita nak menghadapi segala kesulitan akibat dari tersalah belanja masa buat persedian hari raya.

Apa yang aku tahu, dari rekod kawan-kawan tahun lepas kebanyakan mereka buat duit semasa berniaga di pasar-pasar ramadhan termasuklah aku.

Pada bulan puasa tahun ini, aku berharap jadilah seperti tahun yang lepas-lepas dapat buat duit sikit-sikit pun jadilah asalkan ianya halal. Bukan apa, hanya untuk anak-anak yang sedang membesar dan sedang belajar demi masa depan mereka.


EmoticonEmoticon