Wednesday 4 May 2016

Whatsapp Ibarat Benci Tapi Rindu

Sekarang ini Whatsapp sudah menjadi alat berkomunikasi paling popular di dunia ini. Setakat ini alat-alat berkomunikasi seakannya yang lain-lain tidak akan boleh lawan dengan Whatsapp.

Whatsapp mampu buat sesetengah orang lupa diri buat setetika, itulah hakikatnya. Whatsapp alat yang mampu memberi kabaikan dan keburukan.

Kawan-kawan yang bertahun-tahun tak pernah jumpa pun boleh bergaduh akibat dari berwhatsapp. Suami isteripun boleh bergaduh akibat dari berwhatsapp juga. Senario yang elok mahupun tak elok kita boleh nampak dari berwhatsapp.

Telinga aku sendiri kadang-kadang tak boleh tahan dengan bunyi signal Whatsapp. Signal dari hand set aku sendiri, hand set isteri dan hand set anak-anak aku sudah cukup buatkan aku tak senang duduk. Sehinggakan pukul 4 pagi masih ada lagi whatsapp berbunyi.

Dalam marah-marah aku dekat Whatssapp, banyak juga kebaikan yang dapat dari alat ini. Banyak berita-berita penting aku dapat terlebih awal dari orang lain, umpamanya berita politik setempat. Aku terima dari kawan-kawan group aku. Berita itulah dan inilah macam-macam.

Apapun apabila berwhatsapp, janganlah hantar benda yang bukan-bukan seperti benda-benda yang boleh menyakitkan hati orang lain. Kalau dalam group janganlah membuat benda-benda yang melanggar etika berkawan.

Kadang-kadang aku rasa meluat dengan whatsapp. Aku rasakan whatsapp telah ganggu hidup aku. Dengar

bunyinya saja aku rasa naik meluat, tapi bila dia berbunyi hati aku rasa nak juga aku tahu siapa yang menghantar. Begitulah hari-hari dalam hidup aku dengan whatsapp. Benci tapi rindu.


EmoticonEmoticon