Monday 2 May 2016

Motivasi Untuk Menyimpan




Boleh dikatakan semua orang sukakan duit. Adakah semua orang suka simpan duit ?Jawapannya ialah bila kita ada duit belum tentu kita akan menyimpannya.

Kalau tak semua orang suka simpan duit, agak-agak berapa kerat kah orang yang suka menyimpan. Ada orang tak banyak menyimpan duit tetapi mereka banyak menyimpan harta-harta lain. Kalau mengikut kaedah, duit juga adalah harta.

Beza duit dan harta lain ialah dari segi kecairannya. Jika kita sudah menyimpan dan jikalau kita memerlukannya satu hari kelak, tekan saja jari kita maka duit akan sampai ketangan kita. Begitu mudahnya kita dapat duit kita balik apabila kita menyimpannya.

Begitu mudahnya kita dapat duit kita balik apabila kita menyimpannya, itulah penyebab sebenar kita susah untuk menyimpan duit kita yang ada. Kita perlukan satu kekuatan ataupun 'will power' untuk tidak menyentuh duit yang kita simpan itu.

Kita memerlukan motivasi dan alasan untuk menyimpan duit kita tanpa mengusiknya. Jadikan masa depan anak kita sebagai motivasi untuk diri kita buat simpanan. Sebagai contoh, buatlah simpanan di tabung pelajaran seperti SSPN-i Plus, takaful, insuran dan sebagainya.

Simpan duit kita di bank dan seterusnya membuat pinjaman kembali untuk dilaburkan ke ASB. Kita akan dapat balik duit kita dalam tempuh beberapa tahun sekali gus dengan keuntungannya.
   
Syarikat insurans juga mampu memberi keuntungan kepada penyimpan di syarikat mereka dengan 'Investmet Linked' mereka di samping memberi perlindungan insurans kepada penyimpan mereka.

Kita mesti ada penyebab untuk kita membuat simpanan. Masa depan kita dan keluarga kita adalah motivasi yang kuat untuk kita menyimpan. Kalau kita gagal maka masa depan keluarga kita akan turut gagal bersama kita.

Sekadar 10% dari pendapatan kita untuk buat simpanan secara tetap pun sudah cukup untuk memberi masa depan kita yang cerah buat kita jika kita tidak mengusiknya langsung dan terus menyimpan.





EmoticonEmoticon