Monday 21 March 2016

Berhati-hati Dengan Apa Yang Kita Makan


Kita, apa yang kita makan. Kalau kita selalu makan makanan yang bergaram lebih, peluang untuk kita mendapat darah tinggai adalah cerah. Jika jika amalkan makanan yang bergula lebih, peluang untuk mendapat penyakit kencing manis juga berpotensi.

Begitu juga dengan penyakit gout, jika kita selalu dan mengamalkan makan makanan yang banyak protin seperti kekacang makanan laut dan lain-lain, maka peluang untuk mendapat penyakit gout memangnya luas.

Apa yang aku cakapkan tadi adalah makanan yang kita tahu akibatnya jika kita mengambilnya terlalu berlebihan. Banyak jenis makanan jika kita mengamalkan terlampau-lampau akan mudaratkan diri kita sendiri.

Segala makanan dan amalan yang aku sebutkan di atas semua yang kita tahu. Banyak lagi benda-benda makan yang kita ambil tetapi kita tak tahu apa yang ada di dalamnya,  makanan itu.

Makanan seperti nasi lemak memang menjadi kegemaran semua bangsa di negara kita. Walaupun nasi lemak sudah menjadi makanan semua bangsa, untuk membelinya kita harus tahu siapa yang menjualnya.

Janganlah menjadi seperti apa yang aku terima dari whatsapp dari grup aku yang menceritakan tentang penjual nasi lemak orang dari seberang yang bertempat di kawasan Damansara. Berpakaian seperti orang islam, rupa-rupanya ia memang bukan islam dan menjual nasi lemak berlaukkan rendang babi.

Jangan kata mereka pembeli orang islam tertipu, kita sendiripun kalau kurang siasat tentang penjual nasi lemak itu mungkin akan tertipu.

Orang kita memang senang memerima orang-orang yang beridentitikan islam. Kita mudah sekali menerima mereka, tidak kira dari mana mereka datang asalkan mereka islam kita akan menerimanya.

Yang tak eloknya ada di antara mereka yang bukan islam menggunakan identiti islam untuk membuat duit dan mengaut untung. Ini yang tidak baiknya dan yang penting sekali kita sendirilah mesti kaji selidik tentang mereka.




EmoticonEmoticon