Tuesday 23 February 2016

Berjaga-jagalah Dengan Penipu Cyber


Sudah 2 -3 kali aku menerima panggilan dari mereka yang bernombor private, aku terus tidak layan dan kadangkala aku biarkan ia bercakap sendiri. Mungkin si pemanggil ini sedar yang ia tidak dilayan lalu ia sendiri berhenti dan offkan taliponnya.

Aku memang agak susah nak layan jika panggilan itu datangnya dari orang yang aku tidak kenali. Aku mungkin akan dengar dulu apa yang mereka cakap, kalau terasa pelik aku akan offkan saja talipon aku. Jika orang itu benar-benar kenal kita semestinya ia akan beritahu siapa dia.

Baru tadi aku terima dari Whatsapp group kami memberi amaran atau warning tentang panggilan dari 'Con man' tentang mereka ini cuba membuat penipuan tentang akaun bank.

Aku ingatkan perkara penipuan macam ini sudah pun berlalu, rupa-rupanya masih ada lagi kaki-kaki ini berleluasa dan menjalankan penipuan. Maklum sajalah orang tak nampak muka mereka.

Mereka akan menggunakan taktik yang menyatakan akaun anda telah dibekukan oleh sesetengah bank, ini akan membuatkan kita jadi panik. Dan kalau anda terima email sekalipun menyatakan tentang akaun anda, jangan layan. Jika mereka berkehendakan kita klik di mana-mana website, tolong jangan berbuat demikian.

Cerita ini mungkin sudah lama tetapi apapun kita kenalah berhati dari terkena. Aku tahu yang banyak orang sudah tahu tentang perkara ini, tetapi sebagai insan aku nak sampaikan juga kepada mereka yang masih belum tahu lagi perkara ini.




EmoticonEmoticon